søndag 13. juni 2010

Loppelykke

Først vil jeg takke for nydelige kommentarer og søte mailer i forbindelse med innlegget om moren min. Responsen deres gjorde meg enda mer sikker på at det er fint å være åpen rundt dette. Så tusen takk, dere rører meg til tårer!

Over til andre viktige (hi hi) ting, nemlig loppis. På fredag var det duket for sesongens siste loppemarked i Østerås kirke. Det er ikke mange skoler, kirker eller idrettshaller i området som ikke har blitt besøkt av meg med lommene fulle av mynter gjennom årenes løp, og jeg husker å ha gjort fine kupp på Østerås tidligere. Jeg dro dit sammen med en loppeglad kamerat som var villig til å trosse det utrolige regnværet for noen dyrebare lopper. På ønskelisten hadde jeg vatteppe (som jeg aldri finner), settekasser (som det selvsagt er stor rift om) og stoff (lageret er tross alt ganske redusert etter storproduksjon av stoffpakker).



Det var mye folk inne på loppemarkedet (deler var utendørs, og i høljregn er jo det mindre fristende), men jeg kom meg omsider frem til et lite stoffbord. Jeg fant noen duker og dynetrekk hist og her, før det åpenbarte seg en nydelig skatt på gulvet under et teppe som en annen loppejeger kikket på, hurra! Et helt og fint dynetrekk i rosa med oransje og hvite blomster på, helt klart en ny favoritt i samlingen. Jeg fant også en heklet minigryteklut og et litt misfarget barneforkle i brunt med kløver på, kjekt å ha!
Videre gikk ferden til husgeråd uten fangst, men jeg fant en settekasse på gulvet. Desverre sto det en dame over den, og hun bekreftet at den var hennes (og at hun snart skulle sette seg på den, jeg var nok ikke den første som spurte).


Deretter våget jeg meg ut til et vått telt med leker, og jammen fant jeg ikke to små sekskantede settekasser der! Settekassene var klare med fyll, men det fikk jeg slippe, bortsett fra en mini Dalahest som jeg gjerne ville ha. Neste stopp var blomsterpotter, hvor jeg fant en hodepotte (15 kr) som gir meg assosiasjoner til barndommen. Tror hun blir fin med husfredhår. Ved siden av var det av veldig våt avdeling med kurver, og der fant jeg en stor kurv som er tiltenkt tepper og puter som brukes i hagen. Jeg har kikket etter en sånn kurv ganske lenge, men de er jo ganske dyre og sjelden store nok, så lykken var stor da den ble min for 40 kr. Under en presenning fant jeg to store settekasser til og jeg kunne nesten ikke tro at det var mulig å være så heldig!

Med hendene fulle sto jeg utenfor og ventet på kameraten min, da jeg fikk øye på et teppe som lå i en pappeske uten for inngangen. Jammen var det ikke et vatteppe! Jeg bar med meg alt pikkpakket bort til nærmeste selger som gjorde store øyne da jeg ville ha teppet og sa jeg skulle få det for 20 kr (om jeg virkelig ville ha det).



Søkk våte, men lykkelige, reiste vi smilende hjem (med duggende bilruter). Dette var jo en helt perfekt start på helgen! Nå har kurv og settekasser fått en omgang med grønnsåpe og vann, stoffene lukter skyllemiddel og teppet (som ikke var fylt med vatt allikevel) henger til tørk etter to runder i vaskemaskinen. Teppet er fylt med noe mørkt som har farget litt av under vask, men det er fortsatt fint i paisleymønster. Det er blytungt og tok nesten livet av vaskemaskinen, men kommer til å bli perfekt på plenen når solen kommer tilbake.
Ha en fortsatt fin søndag, jeg blogger fra laptop'en i sengen med en snorkende Bella ved siden av meg. Jammen er livet fint! : )

4 kommentarer:

Unknown sa...

Wow, det var litt av en skattejakt! Så mye fint! Heldig var du:)
Kos deg med alle de flotte sakene...

Klem Line

Snedig Snelle sa...

Så heldig du e som fekk alle dei fine skattane! :-) Og det dynetrekket i rosa va heilskjønt!

Bettum Villa sa...

Så mange flotte funn!! Kos deg med dem!
Klem Madelén

Minmill sa...

Hei kjære deg og takk for bursdagshilsen. Skal si du var heldig på lopperaidet. Gøy å lese og se bilder av fangstene dine. Da har du jo litt å henge fingrene i framover vil jeg tro.

Jeg måtte jo selvsagt lese innlegget under om din mor. Og all respekt til deg som er åpen om slikt. Det er ikke alle som tør å gjøre som deg. Men jeg er overbevist om at mange lider under samme skjeben og kanskje du gir dem det lille puffet som skal til. Hvem vet?